HNS: de cijfers

Morgen beslist de gemeenteraad van Rotterdam of het garant wil staan voor de bouw van Het Nieuwe (Feyenoord) Stadion. Er is de afgelopen tijd veel om te doen geweest. Tegenstanders worden ervan beschuldigd dat ze enkel kijken vanuit emotie en voorstanders dat ze in het propagandapraatje trappen. Laten we gewoon eens kijken naar de cijfers.

Vergelijking
Het Nieuwe Stadion zal plaats bieden aan 63.000 toeschouwers. De Kuip heeft 51.117 zitplaatsen maar slechts 48.000 kunnen worden gebruikt. Het aantal Business seats in de Kuip is 1.563 tegenover 6.300 in Het Nieuwe Stadion. De verdeling Business units is 40 om 90. Daar kan men dus inderdaad beduidend meer inkomsten uithalen.

In het plan van Het Nieuwe Stadion (pag. 11) staat het volgende: Een belangrijke pijler van de exploitatieinkomsten zijn de ruim [7.560] zakelijke stoelen die een omzet genereren van ca. [33.3] miljoen. Vervolgens wordt ingegaan op de overige inkomsten. 18.5 miljoen van de horeca, 1.6 miljoen van Feyenoord voor de huur van het trainingscomplex etc. Alles bij elkaar opgeteld zal dit 61.8 miljoen per jaar moeten opleveren, haal je de kosten er af dan kom je uit op een operationeel resultaat van 32.9 miljoen euro.

Met geen woord wordt gerept over de seizoenkaarten. Dat is op twee mogelijke manieren uit te leggen. 1) Er is een fout gemaakt in de door mij aangehaalde zin en het betreft hier de volledige inkomsten – dus seizoenkaarten en zakelijke stoelen. Dat zou niet vreemd zijn want Ajax haalt uit de ArenA (na verbouwing ong. 52.000 verkoopbare plaatsen) een bedrag binnen van 23.8 miljoen in het seizoen 2011/2012. Dan is 33.3 miljoen dus wat positief ingeschat maar we geven ze het voordeel van de twijfel. 2) Dit betreft alleen de inkomsten naar het stadion, de 33.3 miljoen zijn dus – zoals de zin zegt – alleen van de zakelijke stoelen. Dat zou heel veel geld zijn als je kijkt naar wat Amsterdam er uit haalt. En dat zou dus betekenen dat de seizoenkaarten los staan van het stadion – want die gaan naar Feyenoord – maar de zakelijke stoelen niet – die inkomsten zouden dan naar het stadion gaan en niet naar de club.

Dat laatste lijkt mij onmogelijk. Het zou namelijk betekenen dat de grootste inkomstenbron niet naar Feyenoord gaat maar naar de stadiondirectie. Dat dit twee verschillende zaken zijn blijkt alleen al uit het feit dat Feyenoord 1.6 miljoen euro per jaar zal betalen voor de trainingsaccomodatie. Laten we dus uitgaan van een fout in het stuk. 33.3 miljoen zou er dus gegenereerd worden uit de 63.000 stoelen. Nogmaals, gezien de ArenA vind ik het wat positief ingeschat maar laten we er voor het gemak vanuit gaan dat het zo zal zijn.

De mogelijke winst
Het stadion maakt dan dus jaarlijks een winst van 32.9 miljoen. De omzet van Feyenoord was tijdens het afgelopen seizoen 38.7 miljoen. Daar zitten dus inkomsten vanuit De Kuip bij in. Over de verkoop van zakelijke stoelen zegt men niets maar alleen al uit seizoenkaarten voor de reguliere zitplaatsen haalt men 7.2 miljoen euro op.

Feyenoord claimt dat in een nieuw stadion de begroting naar 80 miljoen kan gaan. Goed. Nu wordt er – tijdens een relatief goed financieel jaar – 38.7 miljoen binnengehaald. Laten we voor het gemak stellen dat de winst uit het stadion daar bij op komt. Dan kom je dus uit op 71.6 miljoen. Dit klopt om meerdere redenen niet. 1) bij die 38.7 zaten inkomsten uit De Kuip, die dus vervallen. 2) En misschien nog wel belangrijker. Niet alle inkomsten uit Het Nieuwe Stadion gaan naar De Kuip. Maar zelfs als dat al zo zou zijn is de kans dat je jaarlijks 80 miljoen euro te besteden hebt te verwaarlozen. Natuurlijk zal het sponsors aan gaan trekken, zal men dan zeggen. Ongetwijfeld.

Maar als we alleen maar naar Ajax kijken. Zij haalden vorig seizoen een omzet van 104.1 miljoen. Omdat zij in de ArenA speelden? Onder andere, gezien de 23.8 miljoen tegenover het niet bekende aantal – maar dus minimaal 7.2 uit seizoenkaarten – van Feyenoord. Ter vergelijking: Ajax verkocht 12.000 seizoenkaarten meer en dat leverde ze 11.6 miljoen op. De overige 12.2 miljoen kwamen dus uit zakelijke stoelen, het merendeel dus. Dan mag je er van uitgaan dat Feyenoord minstens 5 miljoen – beduidend minder dan uit de seizoenkaarten – haalt uit de zakelijke stoelen van De Kuip. Een verschil dus van maximaal – want er waren wel inkomsten uit zakelijke stoelen maar we weten niet hoeveel – 16.6 miljoen. Terwijl het verschil in omzet maar liefst 65.4 miljoen euro is.

Om Feyenoord te matsen zeggen we dus dat er uit de zakelijke stoelen nul euro is behaald en dat het stadionverschil dus 16.6 miljoen is – wat niet zo is. Dan is er dus alsnog een verschil van 48.8 euro. Hoe dat kan? Ajax haalt meer geld uit sponsoring, Champions League voetbal en transfers. En dat heeft allemaal met elkaar te maken. Speel je Champions League dan krijg je meer sponsorgelden, staan je spelers in de spotlights van Europa en kun je die verkopen. Feyenoord speelt – als het de voorronde door komt – Europa League. Een nieuw stadion zorgt er niet direct voor dat je Champions League speelt en zolang je geen Champions League speelt ben je kansloos.

Slecht beleid
‘Maar in een nieuw stadion trek je automatisch meer sponsoren binnen.’ Kan zijn. Maar op het gebied van sponsors is Feyenoord al jaren aan het prutsen. Geen cent wist Feyenoord te verdienen aan Olli, hoe genereus ook, dat alle inkomsten naar Blijdorp gingen is natuurlijk een beetje dom. Alleen bij Feyenoord staan mensen uren in de rij voor een olifantenknuffel, maak daar gebruik van. Een manier was bijvoorbeeld de Blijdorp-shirts. Iedereen wilde er eentje hebben. Ik heb een hele ochtend achter de computer gezeten om een exemplaar te bemachtigen. Maar de website was over belast en toen ik weer toegang kreeg – twee uur later – waren de shirts uitverkocht. ‘We hadden niet verwacht dat de shirts zo populair zouden zijn maar we drukken geen shirts meer bij’. Dan heb je eens succes – dank, ASR en Blijdorp – en dan krijg je het nog voor elkaar dat je er niet uithaalt wat er in zit. Zolang je op die manier blijft prutsen heb je geen recht te zeggen dat het aan het verouderde stadion ligt.

Kijk naar de cijfers en besef dat dit nog een rooskleurig beeld is, want de inkomsten gaan naar de directie van het stadion, en slechts een gedeelte belandt bij de club. Het plaatje ziet er – ook financieel – goed uit. Voor het stadion, niet voor Feyenoord. Voor Feyenoord is het lood om oud ijzer, tenzij het een fiasco wordt, want dan gaat ook de club ten onder. Dat het plaatje er goed uit ziet is overigens alleen op de balansrekening, want bouwtekeningen zijn er niet. Waarop men dan de bouwkosten van – minstens, inmiddels wordt al geroepen dat het meer is – 327 miljoen (plus 35 miljoen voor de grond) vandaan komen, is mij dan ook een raadsel.

Overigens zal je je misschien afvragen waarom niet alle inkomsten naar Feyenoord gaan, heel simpel: Feyenoord heeft nog altijd schulden, een negatief eigen vermogen en dus zal Het Nieuwe Stadion maar voor een klein gedeelte gefinancierd worden door de club. Het merendeel zal gefinancierd worden door externe bedrijven zoals Volker Wessels – die het stadion ook gaan bouwen trouwens, belangenverstrengeling? – en die bedrijven worden dan ook de grootste aandeelhouders.

Bewust heb ik geen woord gezegd over de emotie en de kracht van De Kuip. Dit zijn gewoon getallen. Maar wat men nooit mag vergeten is dat Feyenoord de club van het volk is. En de club van het volk hoort niet in een betonbak, zeker niet als de winst zo gering is. De gemeente dient akkoord te gaan met een stadion waarvan niemand weet hoe het er uit gaat zien. Een gearrangeerd huwelijk. We worden uitgehuwelijkt aan een betonbak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: